Nettisivun ulkoasu - miksi siihen kannattaa panostaa?

Yrityksesi nettisivu toimii digitaalisena käyntikorttina yrityksellesi. Joten luonnollisesti sen tulisi olla edustava ja siisti. Moni asiakas ei halua ottaa yhteyttä tai ostaa tuotteita yritykseltä, jonka sivusto näyttää sekavalta ja vanhanaikaiselta. Ulkoasun suunnitteluun ja sisältöön kannattaa siis aina panostaa, vaikka joskus se voi tarkoittaa myös suuria rahamenoja.

Yhtä lailla tänä päivänä kaikilla yrityksillä on jo jonkinlainen sivusto netissä, joka tarkoittaa tietenkin kilpailua. Kaikki niistä eivät kuitenkaan myy tuotteitaan netissä, mutta sivustojen pitäisi aina vastata vähintään tämän päivän perustarpeita, jotta ne houkuttelisivat asiakasta tekemään ensikontaktin joko ottamalla yhteyttä digitaalisesti tai saapumalla kivijalkaliikkeeseen.

Toinen vastakohta on taasen koko toimintaansa netissä pyörittävät yritykset, kuten vedonlyöntisivustot. Niille nettisivut ovat tärkeä instrumentti, joten siihen panostetaan erittäin suurilla rahamäärillä. Laadukkaan ja paljon palveluja tarjoavan sivuston pitää vastata asiakkaan vaatimuksia, jotta siitä tulisi menestyvä. Vedonlyönti on niin ikään erittäin kilpailun täyteinen ala. Esimerkkejä hyvistä suomalaisista vedonlyöntisivustoista ja niiden ulkoasusta löytyy sivulta Urheilu.com.

Visuaalisuuteen kannattaa panostaa

Nykymaailmassa visuaalisuus ei tarkoita enää kuvia siellä täällä vaan paljon monipuolisempaa ja jopa integroitua sisältöä. Erityisesti videot ja videosisältö toimivat dynaamisina katseenvangitsijoina. Niitä voidaan käyttää esimerkiksi taustakuvan sijaan taustavideoina, jotka antavat heti ammattimaisen kuvan.

Videoita voidaan käyttää tuotteiden esittelyissä, ja monesti ne ovat paljon parempia kuin kirjalliset tuotekuvaukset. Videosta asiakas saa paremman kuvan tuotteen koosta, käyttötarkoituksesta ja jopa oppaan siihen, kuinka sitä tulisi käyttää. Käyttöohjemaisesti valmistetut videot antavat lisäksi syyn palata sivustolle takaisin tuotteen oston jälkeen.

Videoiden rinnalla pieniä animaatioita voidaan lisätä sinne tänne logoihin, painikkeisiin, lomakkeisiin tai minne vain muualle sivustolle, jonka halutaan herättävän huomiota. Animaatiot eivät ärsytä vierailijaa, joten niitä voidaan käyttää rauhassa ja samalla luoda fiksua sisältöä.

Mobiilikäyttäjät etusijalle

Jos nettisivut eivät toimi mobiililaitteissa, se on tänä päivänä suuri virhe. Sivuston responsiivisuus täytyy olla jokaisen yrityksen prioriteetti. Responsiivisen sivun sijaan yritys voi luoda täysin erillisen mobiilisivuston, joka on suunniteltu uudestaan pelkästään mobiilikäyttäjän näkökulmasta.

Jos yritys pyörittää isompaa toimintaa ja myy esimerkiksi vaatteita, tällöin erillinen mobiilisovelluskin voi olla toimiva ratkaisu. Monet vedonlyöntisivustot tarjoavat jo sovelluksen asiakkailleen. Sen kautta yritys voi solmia pidempiaikaisia asiakassuhteita ja ylläpitää niitä push-ilmoituksilla lähetetyin uutisin, sovellukseen suunnatuilla erikoistarjouksilla ja yleensä nopeammalla asioinnilla. Sovellukset toimivat sivustosta erillään, joten mahdolliset sivuston kokemat ongelmat nopeuden kanssa eivät niihin vaikuta.

Sisällön ja nopeuden tärkeys

Nopeus on valttia: yleensä vierailija päättää vain kolmessa sekunnissa jääkö hän sivustolle vai ei. Lisäksi puolet vierailijoista olettavat, että sivusto latautuu korkeintaa kahdessa sekunnissa. Tätä pidempi latausaika voi johtaa sivuston ja yrityksen hylkäämiseen vaihtoehtojen joukosta.

Hienosti suunniteltu sivusto voi siis sisältää tämän sudenkuopan, jos se on täytetty raskailla videotiedostoilla tai valtavilla kuvilla. Liian kauniin visuaalisuuden hinta voidaan siis joutua maksamaan alentuneina kävijämäärinä. Google suosii vielä nopeasti latautuvia sivustoja, ja siitä poikkeavat sivut siirtyvät suoraan hakutulosten loppupäähän.

Nopeus täytyykin ottaa jo esille suunnitteluvaiheessa ja suunnitella sivusto, joka on samaan aikaan visuaalisesti näyttävä, mutta kuitenkin nopea. Kuvien ja videoiden esittelytavalla on suuri merkitys tässä yhtälössä. Yhtä tärkeää on myös sisältö: asioiden pitää olla esitelty selkeästi ja ymmärrettävästi.

Sisältö kannattaa ottaa huomioon myös markkinointia suunnitellessa ja luoda SEO-optimoitua tekstiä, jonka Google ja muut hakukoneet huomioivat. Hyvä sisältö auttaa yrityksen sisältöä nousemaan korkealle hakutuloksissa, joka tuo automaattisesti liikennettä ja myynti kasvaa. SEO-op

8 Nov 2020